maandag 1 augustus 2011

Macereren om suikers op te lossen

"Macereren" is het (gekoeld) laten trekken van vaste stoffen in vloeistoffen om smaken van een vaste stof op te lossen in de vloeistof. Het woord (zoals heel wat andere kooktermen) is afkomstig van het franse "macerer" wat ook wel "iemand laten wachten" betekend. Het langdurig (weken, maanden) laten trekken van vruchten in alcohol is uiteraard het belangrijkste proces bij het maken van likeur.

Maar ik gebruik het proces ook bij het inmaken van mijn vruchten in alcohol, zoals in de onderstaande recepten. Dit is niet zomaar doelloos. In de meeste van mijn recepten gebruik ik gekristalliseerde suiker om mijn likeuren mee te maken. Nu is het zo dat deze suikerkristallen niet oplossen in alcohol, maar wel in water, of in het sap van de bessen. Om ervoor te zorgen dat de kristalsuiker goed wordt opgenomen in de likeur, meng ik de bessen samen met de suiker. Deze worden goed geplet en door elkaar geroerd. Als dit klaar is, laat ik de bessen en de suiker een uurtje staan in de koelkast alvorens er de alcohol en het water aan toe te voegen, om de suiker de kans te geven op te lossen in het bessensap. Als daarna de alcohol wordt toegevoegd loop ik niet het risico dat de kristallen niet worden opgelost en ik met een likeur zonder toegevoegde zoetstoffen zou eindigen.

Als je graag aardbeien eet, dan geef ik je ook nog graag mee dat aardbeien met suiker bijlange niet zo lekker zijn als gemacereerde aardbeien. Snij hiervoor de aardbeien in stukjes, overgiet ze met kristalsuiker en wat citroensap, naar eigen smaak, meng de suiker en het sap goed onder de stukjes aardbei en laat de aardbeien een uurtje macereren in de koelkast alvorens je ze eet. Het resultaat is heel wat fruitiger en ideaal om een coupe vanilleijs mee te versieren. Hier valt ook weer te experimenteren, zo kan je de aardbeien nog meer smaak geven door ze voor het macereren nog op smaak te brengen met fijngesneden muntblaadjes of basilicum (echt waar, proberen!).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten